Brun utan sol eller solarium?

Hittade en blogg där frågan "Brun utan sol eller solarium?" ställdes. När man kollar på kommentarerna får min teori både positiv och negativ respons. Jag förespråkar att solarium är bra och att man ska sola för att må bra. Många av de som har kommenterat det inlägget skriver precis som jag att de föredrar solarium framför brun utan sol, men väldigt många står fast vid det gamla som inte går att få ur människor: Att man får cancer av solarium!

Får man cancer av solarium?
Faktiskt så finns det inte några som helst bevis på att solande i solarium ökar risken för hudcancer. Många som inte tycker som jag kan nog tänka sig att köra med det extremt dåliga argumentet: "Så Wendela, du menar då att risken att få hudcancer inte alls blir större om man solar solarium fem gånger i veckan?" Nej, det har jag absolut inte sagt. Precis som med det mesta i livet bör man sola lagom mycket. Att sola överdrivet ofta tror jag inte leder till något positivt men i rätt mängder är det nyttigt. Alltså solande i rätt mängd förhöjer inte chanserna att få hudcancer! 

Vad händer när man solar solarium?
Människor som bor på sydligare breddgrader behöver självklart inte sola lika mycket solarium som vi i Sverige behöver, eftersom de naturligt har fler soltimmar under året än vad vi har här. Människokroppen är beroende av D-vitamin och kroppen tillförs D-vitamin genom solen och även genom vissa typer av D-vitaminrör som exempelvis finns i Ultra Tans solarier. Om vi som bor i Norden inte kan få så mycket sol som vi behöver naturligt, varför då inte tillgodose vårt behov genom solarium som bevisligen ger samma mängd D-vitamin som vanligt solljus?!?

Precis som jag nämnde innan så finns det ju för- och nackdelar med allt. Så, vad skulle du välja mellan att:

För mig är valet självklart! Jag skulle välja att sola och därmed bli fräsch och må bra. Hallå? Rynkor får ju alla ändå när man bli äldre. Jag sitter hellre och är lite rynkig om 50 år än ligger nedgrävd i en depression eller kanske redan har avlidit av cancer. Jag kan även garantera att alla som läser det här någon gång har läst i tidningen eller på internet (även om du inte kommer ihåg det) att nya forskningsstudier visar att det faktiskt är nyttigt att sola. Så lyssna på det, för det ÄR NYTTIGT!


Varför är det bra att sola solarium?


Varför inte använda brun utan sol?
Att använda brun utan sol är självklart helt ofarligt och det är okej att komplettera med lite brun utan sol om man till exempel ska på en fest och vill få en snabb solbränna! MEN, se upp! Det finns även nackdelar med brun utan sol. Det luktar illa och lukten går inte dölja med vare sig hudlotions eller parfym. Den tränger igenom allt och man känner på långt avstånd när någon har använt brun utan sol. Dessutom färgar det av sig på kläder som gör att man ser extremt ofräsch ut. Och, hur snyggt är det egentligen om man blir missfärgad och får gå runt och vara orange i ansiktet?!? För mycket brun utan sol är verkligen inte snyggt någonstans!

Så jag vill göra det lätt för alla som börjar bli lite stressade inför den kommande badsäsongen och står och trampar mellan brun utan sol och solarium. Välj solarium, det är bättre alla gånger! :)

PS Om du fortfarande inte tror att solning är nyttigt efter att ha läst det här, så hänvisar jag till den här sidan, där det jag berättat här kan styrkas av mer insatta personer! Du kan även läsa mer i det nya numret av Ultra Tan Magazine (som kommer ut den 28 april) där jag har fått min inspiration ifrån!


Välj solarium både för din hälsa och för din fräschör!
2009-04-18 @ 16:21:55 Solning Permalink


Kommentarer
Postat av: Anonym

har du hört att de vil ha arton årsgräns på att sola solarium?

2009-04-20 @ 17:35:06
Postat av: Wendela

Ja, det har jag hört. Så fort det sägs något bra om solning är Strålskyddsmyndigheten framme direkt och säger emot. De vet ingenting utan det byggs bara på vad de "tycker". De vet inte vad de pratar om och tar inte hänsyn till ny fakta och forskning!

2009-04-20 @ 17:59:01
URL: http://wendelamedw.blogg.se/
Postat av: Linda

Sola solarium helt klart. Det är avkopplande, skönt, man får en fin bränna och det är faktiskt inte farligt som alla säger. Bara det att folk inte vet vad för nya fakta som kommit fram. För lite sol kan istället det ge cancer. Brun utan sol är orange och kladdigt...

2009-04-21 @ 08:11:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0