FRÅGA+SVAR!

Bestämde mig för att ta en liten paus i mitt mattepluggande eftersom det mer eller mindre övergått helt i att leka med stearinljusen. Hade då fått en fråga angående Italien som jag mer än gärna tar mig tid till att svara på! :)

åhhh, vad underbart det låter! Men hur får ni alla kontakter? Du med folk i Italien & din syster med de i USA? Kan du inte göra ett inlägg om det, tror det är fler än jag som undrar ;p är nämligen sugen på att åka iväg som nanny med!

Jag börjar med min syster (så att hon blir glad). Mia bestämde sig att åka till USA som au pair ungefär förra sommaren, men hittade inte en familj förrän i november och i januari i år satt hon äntligen på planet till New York. Hon åker med en organisation som kallas Cultural Care Au Pair, vilket i princip är det enda sättet för oss svenskar att komma till USA och jobba som au pair på. Utan det speciella au pair-visumet vistas du illegalt i landet och kan då bli portad i minst 5 år. Du får då gå igenom en (i vissa fall lång) ansöknings- och matchningsprocess där du får prata med olika familjer (tror att min syster kan ha pratat med över 50 familjer innan hon bestämde sig). Till slut åkte hon till au pair skolan i New York, sedan vidare till familjen i San Franscisco. Dock funkade det inte alls med familjen och hon bestämde sig för att byta och hamnade hos sin nuvarande familj i Pacific Palisades, Los Angeles. Att åka som au pair till USA är en ganska stor process, men de flesta säger att det är värt det. Och kontakten mellan au pairerna och familjerna går alltid genom en förmedling för att man ska kunna få ett giltigt visum.

Här är Michaela blogg!

När det kommer till mig, så bestämde jag mig en dag i vintras, när jag var väldigt uttråkad, för att göra en profil på Aupair-world.net. Jag kände att jag skulle bli lite uttåkad i Vimmerby under sommaren om min syster inte var hemma och gjorde det därför mest som en rolig grej. Jag ville se om det funkade. Sedan skickade jag förfrågningar till olika familjer (mest i England, Spanien och Italien) genom sidan och om de godkände den fick jag tillgång till deras mail och telefonnummer. Jag gjorde en större presentation om mig själv som jag mailade till de familjer som godkände min förfrågan. Efter ungefär en vecka fick jag kontakt med familjen jag ska till och efter ännu en vecka hade vi bestämt att jag skulle komma till dem och flygbiljetten var bokad. Så snabbt gick det! :) Jag pratade även med flera andra familjen under de två veckorna, varav en familj i Australien hade bestämt sig för att de ville ha mig som deras au pair. Dock tackade jag nej eftersom att jag kände att det var för långt hemifrån för bara 3 månader.

Familjen jag ska till har två jättesöta flickor på 4 och 6 år. De bor i Neapel, Italien, men kommer spendera sommaren i ett "sommarhus" i Maratea som ligger vid kusten i Södra Italien, ca 4 timmar från Rom.

Tycker absolut att du ska åka iväg om du vill det, men tänkt på att VÄLJA RÄTT FAMILJ och att det är ett hårt jobb. Har ännu inte jobbat som det, men provade som sagt på det i tre veckor när jag besökte min syster i USA. Man somnade gott varje kväll i alla fall, så trött som man blir när man tar hand om barn hela dagarna. Men som jag sa innan, att familjen är bra och bryr sig om att du mår bra så kan det nog bli riktigt bra! Lycka till! :)

Hoppas du är nöjd med svaret! :)


Det blir nog också ganska bra om man har världens sötaste värdbarn. Här är Mias äldsta värdbarn Brittney, 6,5 år gammal!


Underbara Nylah, 15 månader gammal!

2010-05-17 @ 18:43:11 Au Pair i Italien Permalink


Kommentarer
Postat av: Sofia

Oj, vad lätt det var för dej då ju. Du behövde inte fixa med papper om blodgrupp och hälsa och andra saker? Det kanske bara är när man ska till ett land man behöver visum som det är så krångligt då.

2010-05-17 @ 20:34:29
URL: http://sofiacarolinaberg.blogg.se/
Postat av: Sofia

Okej. Var det du eller dom som betlade flygbiljetten? Det är bara det du betalar då ju? Sen år du ju betalt menar jag!

2010-05-17 @ 22:31:33
URL: http://sofiacarolinaberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0