Gästblogg: När ska det här bli accepterat?


Det är faktiskt inte ofta jag blir sådär sjukt förbannad, ledsen och besviken. Men ibland händer det. Ibland blir jag så besviken över hur lite vissa av mina kära medmänniskor verkar förstå av livet. Utan att sätta sig över någon annan kan jag säga att jag ibland önskar att jag fick skaka om några stackars hjärnor där ute och se om det eventuellt leder till någon utveckling. Det finns ingenting som gör mig så arg som trångsynta och omoderna människor som med sitt tunnelseende sårar andra. Jag talar om det löjliga, tråkiga och rentav kränkande faktum att det idag, år 2009, fortfarande finns människor som inte kan acceptera att det finns olika konstellationer av kärlek och familjer. För er som ännu inte förstått vad dagens debatt ska handla om så kan jag berätta att det handlar om människor som älskar någon av samma kön.


Det är lika bra att ni motståndare hostar upp alla era intelligenta argument redan nu så att vi får det överstökat. Homosexualitet är ju som vi alla redan vet ganska onormalt, äckligt, fel och går dessutom emot allt vad naturens lagar, och den heliga skrift vissa av oss har valt att leva efter, innebär. Eller?
Jag undrar i så fall bara vem det är som bestämmer vad som är normalt och vad som är äckligt? Inte jag i alla fall. Och alla ni som nu räcker upp handen och därmed själva har tagit er rätten att bestämma detta, ni kan ta ner era händer nu. Jag tänker inte ens gå in på det faktum att homosexualitet finns även i djurriket och därför inte kan vara emot naturens lagar, eller annat liknande eftersom det är helt oväsentligt i sammanhanget. Inte heller tänker jag lägga någon som helst energi på att argumentera emot någonting som finns nedskrivet i en över tusen år gammal skrift. Det säger sig väl självt att lite har hänt sedan dess, eller? Och skulle vi fortfarande göra allting precis enligt den bok där Guds vilja anses vara nedskriven så skulle i alla fall jag tycka att den här världen skulle bli en mycket otäck plats att leva på.

Man tror i sin enfald att de flesta människor har begåvats med så pass mycket sunt förnuft att de har förmågan att sätta sig in i andras situationer. Att man faktiskt förstår att det är människor vi pratar om. Människors liv, känslor och kärlek. Hur kan vissa, som för övrigt inte ens har en aning om hur det är att leva som homosexuell, ta sig rätten att bestämma att en annan människas kärlek är fel, äcklig, smutsig och onormal? Jag tror faktiskt inte att någon väljer att utsätta sig för insikten att vara annorlunda, nervositeten inför att berätta, rädslan inför att bli orättvist behandlad och förnedringen att alltför många inte tar dina känslor på allvar, bara för att det är roligt. Jag tror att man utsätter sig för allt detta eftersom det är den enda vägen att gå och jag tror att det är värt det.


Varför kan vi inte i en värld fylld av hat åtminstone samlas och tillsammans hylla kärleken? All kärlek är kärlek och all kärlek är lika mycket värd. Det finns så oändligt mycket annat som är orättvist och fel som man kan välja att lägga sin energi på att tycka illa om istället för att förkasta något så vackert som kärlek.

Jag avlutar med en klyscha; Kom ihåg, det är inte ett kön man blir kär i, det är en människa!


Här vankas det mys!
2009-05-06 @ 19:41:46 Gästblogg Permalink


Kommentarer
Postat av: Anonym

Fy fan vilket cp-inlägg

2009-05-06 @ 19:54:20
Postat av: O.J. Simpson.

Lade märke till att du frågade vem som bestämmer normen. Det är egentligen en ganska komplicerad sak, men på ett förenklat sätt så kan man konstatera att majoriteten styr normen (sen om det är massmedia som styr majoriteten är en annan femma). Med andra ord så ÄR det Onormalt att vara homosexuell, men på intet sätt fel. För som du säger om djuren kan vara homosexuella varför skulle inte människan kunna vara det?







Post Scriptum: I didn't do it!

2009-05-06 @ 21:18:12
Postat av: Anonym

Ni får inte glömma att många männiksor accepterar detta och med tanke på att det faktiskt inte var så speciellt länge sedan som homosexualitet var förbjudet så tycker jag faktiskt att vi har kommit ganska långt men givetvis finns det ju alltid personer som är emot det och som alltid kommer att vara det. Vi får heller inte glömma att vi har kommit väldigt långt i att acceptera detta om man jämför med många andra länder som t.ex. Indien där man idag får livstids fängelse om man är homosexuell! Det finns faktiskt även en del bokstavstroende muslimska länder som idag har dödsstraff på homosexualitet. Det är fräsmt i mellanöstern som fientligheten mot homosexuella är som störst.



I Sverige så är det väl främst extremister som är emot homosexualiteten öppet och de menar på att det står i bibieln att detta ä emot Guds ord vilekt jag inte är heltsäker på men jag tror bara att det är de som tolkar det på fel sätt vilket man gör inom många religioner som t.ex. i Afghanistan där kvinnor inte får visa någon hud överhuvudtaget eftersoma att de säger att det står så i koranen vilket det absolut inte gör.





Jag är inte emot homosexuella på något sätt det är bara att jag är väldigt tveksam till de homosexuella som skaffar barn. De barnen som har homosexuella föräldrar tror jag har större chans att bli utsatta för mobbning i lägre åldrar med tanke på att barnen då inte har hunnit utvecklats färdigt på det sociala stadiet vilket då kan göra att de kan slänga ur sig elaka kommentarer utan att veta om det. Fast det största problemet ligger ju givetvis inte hos barnen utan hos föräldrarna som är de som uppfostrar barnen och man kan också säga att de är som deras förebilder och om då föräldrarna eller en förälder är emot homosexualitet så blir ju även barnet det pågrund av att de tror att de är rätt. Det barnet som drabbas av detta kan ju då även få med sig sina kompisar som även dom kan börja mobba barnet till de homosexuella föräldrarna. Man får också komma ihåg att barnen inte har utvecklat sin empati specillet mycket när de är små vilket gör att de inte kan känna medlidane och i med inte känna någon ånger. Men man ska komma ihåg att om föräldrarna stödjer barnet på ett bra sätt och visar att de älskar barnet så tror jag att de klarar sig bra. Det viktigaste är ju ändå att man har ett hem som man känner sig och trygg och älskad i.



Jag beundrar de människor som vågar skaffa barn även om de vet att det kommer bli svårt. Några måste ju leda utvecklingen framåt så att vi en dag kanske tycker att det är fullt normalt att homosexuella skaffar barn.



Måste ännu en gång påpeka att vi har kommit väldigt långt inom detta i sverige men givetsiv kan det ju alltid bli bättre!





Jag tycker att detta var ett naivt inlägg som kanske stämmer men jag tycker att personen som skrivit der borde ha kollat upp hur det faktiskt ligger till i världen och att vi inte är så fientliga om man jämför med många andra länder.



Men givetvis så ska vi inte vara nöjda med hur långat vi har kommit men jag tykcer att inlägget var något negativt skrivet. Vi borde bli mer som japanerna! hela tiden sträva efter att bli bättre även om vi kanske redan ligger väldigt långt fram!













2009-05-06 @ 22:22:57
Postat av: Alle

Bra skrivet inlägg gästis..

Självklart är det ett ämne som är "tabu" då det i den stora massan. Främst vad det gäller generationen 60 och tidigare. Det roliga är ju ( i alla fall i min krets men jag tror det avspeglar sej relativt lika överallt) att den manliga delen av befolkningen sätt att se på homosexualitet är, oj kolla två brudar som hånglar. Så j..a läckert. medan motsatsen, två män som gör dito ses som två vidriga varelser som borde hålla sej inomhus. Om detta beror på rädsla för det dolda eller vad kan man ju alltid fråga.



R.I.P

2009-05-06 @ 23:54:18
Postat av: Mustang Sally

Tycker det är mycket intressant som O.J.(I say i'm innocent but everyone knows I did it) Simpson säger. Det där med normalitet ska man knappast blanda in i ämnet egentligen. För om alla vore normala då skulle alla vara likadana, inte sant? Och det vad är det att sträva efter?



Klarifikation å O.J:s vägnar angående norm: Om majoriteten - av en viss grupp ska tilläggas - har keps på sig så är det med andra ord normalt att ha keps på sig. De andra som har opyntade hjässor följer inte normen dem är onormala men det behöver självfallet inte betyda att alla andra gör något fel.



2009-05-07 @ 00:09:06
Postat av: 90-talist.

Fram till så sent som 70-talet var homosexualitet klassat som en sjukdom, så borde det fortsätta vara!

2009-05-08 @ 09:14:30
Postat av: Anonym

Ursäkta du skrev nog lite fel...Du menar väl 20 talist?

2009-05-08 @ 15:19:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0