Ragnar i Riksdagen!

Idag tänkte jag berätta om en himla rolig grej som jag kom att tänka på igår när Mia och Linnéa låg och fjantade sig när de tittade på Spårlöst. (ja, även de blev lite dill i huvudet av den snygge portugisen som grät och var så där känslosamt gullig som bara en riktig man kan vara)! Haha. Själv fick jag springa mellan läxböckerna och tv:n för att kunna få en skymt av den mörke skönheten! Ibland i mitt pluggande tar jag små pauser för att kolla in något roligt klipp på youtube. Så även denna dag. Jag kom att tänka på att jag aldrig förr letat upp det där klippet från när min syster och hennes klass var på besök i Ungdomens Riksdag i Stockholm. Det är mycket roligt så bered er på en glädjefylld stund!

Det hela började med att min syster Mia och hennes grupp som läste Samhällskunskap C på gymnasiet övertalade sin lärare Lars-Åke att de verkligen ville åka till Stockholms för att delta i Ungomens Riksdag. Två av eleverna skulle direkt ta sig till riksdagen för att delta medan resten av klassen var tillsagda att roa sig på något av alla de underbara museer som vår huvudstad har att erbjuda! (Hallå, de gick i 3:an på gymnasiet, inte i 5:an)!

Hur som helst, min syster och hennes kära vänner (liksom antagligen resten av den lilla gruppen) tog sig ganska direkt till Gallerian på Hamngatan för att börja sin shopping av studntklänningar och annat. När de några timmar senare möter upp sin lärare och resten av klassen i riksdagen är de nöjda med sin shopping, men lite nervösa över hur redogörelsen över det museum de valt att besöka ska gå! När de satt sig tillrätta i de obekväma stolarna i riksdagen så frågar läraren Lars-Åke med ett hånfullt flin vilket museum vi flickor hade besökt under dagen. Alla tittar på Maja som får den stora äran att svara på frågan. "Hm...öh, vi var på det där med alla fiskar... Aquaria..." stammar hon fram. "Jaså, vad tittade ni på för fiskar då?" frågar Lars-Åke med ett ännu större flin. "Öh... ja, det fanns en massa... rockor svarar Maja då. (Bra svar måste jag tillägga!) De andra viker sig dubbla av skratt och är typ tvungna att lägga sig ner i gångarna mellan stolsraderna för att kunna skratta klart. Deras lärare verkar förstå att det är lönlöst att fortsätta denna diskussion med dessa blondiner så han ger sig med en suck.

Mitt i deras skrattattack säger högtalarrösten att nu måste alla vara tysta eftersom debatten om rumsavlyssningens vara eller icke vara är på väg att sätta igång. Ni förstår kanske att min syster och hennes vänner fick en ganska dålig start på debatten eftersom de redan från början var tvungna att kämpa för kung och fosterlnad för att hålla sig för skratt.

Allting går dock ganska bra tills det är dags för Ragnar med stort R att ställa sig i talarstolen och ta tag i micken. Den till synes ganska vanliga killen i övre tonåren (eller något äldre) sätter igång sitt brandtal och allting verkar till en början fullkomligt normalt. Men, helt plötsligt spricker hans röst och går upp i den värsta falsett ni någonsin har hört! Rösten fortsätter under hans cirka fem minuter långa debatt att höjas och sänkas om vartannat samtidigt som den ett antal gånger även försvinner helt. Killen klarar seriöst att gå från ett helt normalt röstläge till den pipigaste målbrottsröst, som låter som en blandning mellan en gammal tant och en kastrerad katt, på bara en hundradels sekund, Mia och hennes kompisar håller på att dö av skratt samtidigt som de måste tänka på att de faktiskt är i riksdagen och måste uppföra sig. Mia försöker in i det längsta att inte skratta högt, medan Ida och Maja redan har givit upp och ligger ner i stolarna och skrattar. Till slut kan inte ens Lars-Åke hålla sig för skratt.

När det efter vad som känns som en evighet äntligen är dags för paus inser Mia och hennes vänner att det är en omöjlighet för dem att vara kvar i riksdagen. Vakterna har redan tittat på dem med ogillande blick ett antal gånger och man vill ju inte bli ihågkommen som lantisarna som kom till storstan och blev utslängd från Riksdagen. De försöker därför övertala Lars-Åke att eftersom de var på Aquaria så länge, inte har hunnit äta någon lunch och håller på att hungra ihjäl. Som ett mirakel går han med på detta och de skyndar med en lättnadens suck ned till kapprummet där de gömt alla sina shoppingpåsar och springer skrattande ut ur riksdagen. Lyckat? Nej, inte så värst va?



Här kan du se Ragnars framträdande med sin kastrerade katt-målbrottsröst!
2009-04-07 @ 20:19:41 Humor Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0